ΚΡΙΤΙΚΗ
ΣΕ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ ΜΑΣ
Ὁ ἀγωνιστής θεολόγος καί
φιλόλογος κ. Παναγιώτης Τελεβᾶντος, πού δημοσιογραφεῖ στίς Η.Π.Α., τίμησε τό
ἄρθρο μου, «Ἀνάστα Κύριε, βοήθησον ἡμῖν», πού δημοσιεύθηκε στό
προηγούμενο τεῦχος τοῦ περιοδικοῦ μας, κάνοντας κάποια σχόλια στήν ἠλεκτρονική
ἱστοσελίδα του.
Στά σχόλια αὐτά ἀπήντησα καί
ἀνταπήντησε καί ἀναπτύχθηκε ἕνας γόνιμος διάλογος ἕως ὅτου, ὅπως θέλω νά
πιστεύω, δόθηκαν ἀμοιβαῖες ἐξηγήσεις ὥστε νά μή ἐπικρατήση ἡ παρανόηση ἀλλά ἡ
συνεξήγηση.
Ἐπειδή αὐτός ὁ ἠλεκτρονικός
διάλογος ἔχει εὐρύτερο ἐνδιαφέρον, συγχρόνως δέ, δέν εἶναι προσιτό σέ ὅλους τό
διαδίκτυο, τόν μεταφέρουμε καί στίς στῆλες τοῦ περιοδικοῦ μας.
Ἡ ἀλληλογραφία παρατίθεται μέ τή
σειρά, τούς ὑποτίτλους καί τή διάταξη
πού ἀκολουθήθηκε στό διαδίκτυο.
ΜΙΑ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗ
ΘΕΣΗ
ΤΟΥ π.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΒΟΛΟΥΔΑΚΗ
Τοῦ Παναγιώτη Τελεβάντου
Ἡ ΘΕΣΗ τοῦ π. Βασιλείου
Βολουδάκη:
“ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΡΩΤΟΣ ΕΧΘΡΟΣ Ο
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ”
Γράφει ὁ π. Βασίλειος Βολουδάκης
σέ πρόσφατο ἄρθρο του, πού τιτλοφορεῖ “Ἀνάστα Κύριε! Βοήθησον ἡμῖν!”:
“Σήμερα δέν εἶναι πρῶτος ἐχθρός ὁ
Οἰκουμενισμός, παρ’ ὅτι παραμένει βασικός ἐχθρός. Καί δέν εἶναι πρῶτος ἐχθρός,
γιατί σήμερα δέν κυβερνάει τήν πατρίδα μας τό Βατικανό, ἀλλά ἀμοραλιστές
κυβερνῆτες πού δέν ἐπιδιώκουν μόνο νά τροποποιήσουν τήν Ὀρθοδοξία, σύμφωνα μέ
τά αἱρετικά δόγματα ἀλλά καί νά ἐξαφανίσουν κάθε πράξη, πίστευμα ἤ καί σύμβολο
ἀκόμη πού θυμίζει χριστιανισμό”.
ΣΧΟΛΙΟ
Οὐδεμία ἀντίρρηση γιά τή
δημιουργία κομμάτων ἀπό εὐσεβεῖς ἀνθρώπους.
Τό ἀντίθετο! Οἱ χριστιανοί πρέπει
μέ τήν ψῆφο ἤ καί τήν ὑποψηφιότητά τους στά ὑπάρχοντα κόμματα ἤ καί σέ δικούς
τους σχηματισμούς νά ἐπηρεάζουν θετικά γιά τήν Ὀρθοδοξία τό ἀποτέλεσμα τῶν
ἐκλογῶν.
Ὁ ἀγῶνας, ὅμως, γιά τήν
καθαρότητα τῆς πίστης μας πρέπει νά μείνει πρῶτος στίς προτεραιότητές μας.
Δέν πρέπει νά ἀφήσουμε τούς Οἰκουμενιστές
νά πάρουν οὔτε ἀνάσα. Ἡ θέση μας εἶναι ξεκάθαρη: Καί τούς Νεοβαρλααμῖτες καί
τούς ἄλλους νεωτεριστές θά πολεμοῦμε καί τήν κανονική τάξη στήν Ἐκκλησία θά ὑποστηρίζουμε
καί ἀμείωτο πόλεμο ἐναντίον τῶν ἄθεων κρατούντων θά διεξάγουμε. Ἀλλά πρῶτα ἀπό ὅλα
θά πολεμοῦμε αὐτούς πού βάλθηκαν νά μᾶς κάνουν Οὐνῖτες καί νά ἀτιμάσουν τήν
πίστη τῶν πατέρων μας.
Αὐτοί εἶναι οἱ πρῶτοι, οἱ
χειρότεροι, οἱ πιό ἐπικίνδυνοι καί οἱ πιό ἐπίφοβοι ἀντίπαλοί μας. Οὔτε γιά ἕνα
δευτερόλεπτο ἄς μή διασαλευθεῖ στή συνείδησή μας αὐτή ἡ προτεραιότητα.
Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ π. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΒΟΛΟΥΔΑΚΗ
κ. Παναγιώτη, Χριστός Ἀνέστη!
Εὐχαριστῶ πολύ γιά τήν προσοχή
σας στό ἄρθρο μου, ὅμως τό πολύ μικρό ἀπόσπασμα, πού παραθέτετε, δέν δίδει
στούς ἀναγνῶστες σας τή δυνατότητα νά κατανοήσουν αὐτά πού θέλησα νά ἐκφράσω.
Δέν ὑποτιμῶ τόν ἀγώνα κατά τοῦ Οἰκουμενισμοῦ.
Κάθε ἄλλο! Νομίζω γνωρίζετε ποῦ μαθήτευσα καί ὅτι ἀπό 24 ἐτῶν γράφω στόν
“Ὀρθόδοξον Τύπον” ἐναντίον τῶν παραχαρακτῶν τῆς Ὀρθοδοξου Πίστεώς μας. Αὐτό πού
τονίζω στό τελευταῖο ἄρθρο μου εἶναι αὐτό πού θά ἐπεδίωκε καί ἕνας γιατρός, ὅταν
εἶχε στά χέρια του ἕναν ἑτοιμοθάνατο ἄνθρωπο: Πρῶτα νά τόν κρατήση στή ζωή καί ὕστερα
νά τοῦ προσφέρη καί ποιότητα ζωῆς. Τώρα τό ΕΘΝΟΣ μας δέν ἀντιμετωπίζει ἁπλῶς
τόν κίνδυνο νά μολυνθῆ τό δόγμα τῆς Πίστεώς του, ἀλλά τοῦ ἐπιβάλλεται ἀπό τούς
κυβερνῆτες του ἡ ἀθεΐα ὡς ἐπίσημη ἔκφραση, ἐκπαίδευση καί ζωή του! Περί αὐτοῦ
πρόκειται. Δέν εἴμαστε σέ χωριστά στρατόπεδα. Ἐμεῖς σᾶς θεωροῦμε σύμμαχο καί
ἀδελφό ἐν τῇ πίστει. Ὁ πόλεμος μᾶς χρειάζεται ὅλους. Ἴσως διαφέρει ἡ στρατηγική
μας. Ἄς μή θεωρῆ, λοιπόν, ὁ καθένας μας τή δική του στρατηγική ὡς θεόπνευστη
ἀλλά ὅλοι μας νά καταθέτουμε τόν πνευματικό μας ὀβολό γιά τήν λύτρωση τοῦ Ἔθνους
μας ἀπό «τά στοιχεῖα» καί τά στοιχειά «τοῦ κόσμου».
Μέ ἀγάπη Χριστοῦ
π. Βασίλειος Ε.
Βολουδάκης
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Σεβαστέ μου Γέροντα, Ἀληθῶς
Ἀνέστη!
Οὐδέ ἐπί στιγμή σκέφτηκα ὅτι
εἶστε οἰκουμενιστής. Σαφῶς καί εἴμαστε συναγωνιστές. Σαφῶς καί συμφωνοῦμε
ἀπόλυτα ὅτι ὁ Οἰκουμενισμός, ὁ Νεοβαρλααμισμός καί οἱ ἄλλοι νεωτερισμοί εἶναι
ἀπαράδεκτοι. Σαφῶς καί συμφωνοῦμε ὅτι οἱ ἄθεοι κρατοῦντες ἀσχημονοῦν κατά τῆς
πίστης καί τοῦ Γένους μας καί γι’ αὐτό οἱ χριστιανοί ἔχουν ὑποχρέωση νά τούς
πολεμοῦν μέ κάθε τρόπο.
Σέ καμιά περίπτωση δέν συμφωνῶ μέ
ὅσους λένε: Ἀφῆστε τους νά κάνουν ὅτι θέλουν στά πολιτικά ἐμεῖς θά κοιτάξουμε
τήν ψυχή μας”!
Λές καί ὁ ἀγῶνας ἐναντίον τῶν
ἀθέων δέν γίνεται γιά τήν ψυχή μας!!!
Ἐκεῖνο ὅμως πού διαφωνῶ καί ὅπως
φαίνεται καί ἀπό τήν ἠλεκτρονική σας ἐπιστολή καθόλου δέν σᾶς παρενόησα (ἐπειδή
εἴσαστε ἀπό τήν ἀρχή σαφέστατος), εἶναι ἡ ἱεράρχηση τῶν ἀγώνων πού πρέπει νά
διεξάγουμε.
Εἴπατε ξεκάθαρα στό ἄρθρο σας,
ἀλλά καί τώρα ἐξ ἴσου καθαρά στήν ἠλεκτρονική ἐπιστολή σας, ὅτι πρώτιστα πρέπει
νά πολεμοῦμε τούς ἄθεους κυβερνῶντες, ἀντί τόν οἰκουμενισμό, ἐπειδή ἡ διάγνωσή
σας εἶναι ὅτι ἐκεῖ ἑστιάζεται ὁ μεγαλύτερος κίνδυνος.
Ἡ δική μου διάγνωση εἶναι ἐκ
διαμέτρου ἀντίθετη. Ὁ πρώτιστος κίνδυνος εἶναι ὁ Οἰκουμενισμός καί ἐκεῖ
πρώτιστα πρέπει νά στρέψουμε τήν προσοχή μας.
Πολύ πρίν δημοσιεύσετε τό σχετικό
ἄρθρο καί πολύ πρίν μοῦ στείλετε τήν παροῦσα ἠλεκτρονική ἐπιστολή ἀντελήφθηκα ὅτι
ἔτσι ἱεραρχεῖτε τά πράγματα ὄχι ἐξ αἰτίας του ὅτι διάβασα κάποια ἀναφορά σας
γιά τό θέμα ἀλλά ἐξ αἰτίας τῆς σιωπῆς σας γιά ἄλλα.
Ἐν τούτοις δέν θεώρησα σκόπιμο νά
κάνω δημόσια ἤ κατ’ ἰδίαν παρέμβαση σέ σᾶς, ἐπειδή σκέφτηκα ὅτι ἄν αὐτό λέγει ὁ
λογισμός τοῦ π. Βασιλείου, ὅτι ἐκλήθη νά ὑπηρετήσει, ἄς ἀκολουθήσει τήν πορεία
πού ἐπέλεξε.
Στό συγκεκριμένο ὅμως ἄρθρο
κάνετε συγκεκριμένη ἀξιολόγηση καί ἱεράρχηση τῶν προτεραιοτήτων καί σέ αὐτή τή
θέση ὄφειλα κατά συνείδηση νά καταγράψω τή δική μου διάγνωση καί ἱεράρχηση τῶν ἀγώνων.
Οὐδέ ἐπί στιγμή θεώρησα ὅτι
γίνομαι ἔτσι κάτι λιγότερο ἀπό συναγωνιστής σας στούς ἀγῶνες πού καί ἐσεῖς καί ἐγώ
συμφωνοῦμε ἀπόλυτα ὅτι πρέπει νά διεξαχθοῦν. Τήν εὐχή σας,
Παναγιώτης
Τελεβάντος
Β΄ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ κ. ΤΕΛΕΒΑΝΤΟ
Ἀγαπητέ κ. Παναγιώτη, ἔτι καί ἔτι
Χριστός Ἀνέστη!
Συμπληρωματικά, μετά τήν ἀπάντησή
σας, θέλω νά σᾶς ἐνημερώσω ὅτι ποτέ δέν ἐσιώπησα γιά ὅλα τά ἄλλα θέματα, ὅπως
γράφετε. Ἀντιθέτως, ὑπέγραψα ἀπό τούς πρώτους τήν «ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΠΙΣΤΕΩΣ»,
δημοσίευσα στόν «Ὀρθόδοξον Τύπον» ἄρθρο, τόν Ἰούλιο τοῦ 2009 μέ τίτλο «Ο
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ, ΕΝΑ ΚΑΘΑΡΑ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ», ἐπαινῶντας τήν ἔκδοση «ΕΝ
ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΙ», τῆς Ἱ. Μ. Μ. Μετεώρου. Στό ἄρθο μου αὐτό, πού τό ἐτίμησε ὁ Ο.Τ.
δημοσιεύοντάς τό στήν κορυφή τῆς πρώτης σελίδος, ἐξηγῶ ὅτι ὁ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ
καθοδηγεῖται καί χρηματοδοτεῖται ἀπό τούς πολιτικούς, γιατί μέσῳ τοῦ Οἰκουμενισμοῦ
προσφέρεται ἀνυπολόγιστη ὑπηρεσία στούς πολιτικούς, πού θέλουν τή ΝΕΑ ΤΑΞΗ πραγμάτων,
τή μία Παγκόσμια Κυβέρνηση καί τήν ἑνοποίηση τῶν Θρησκειῶν, ὥστε εὔκολα ἐν
συνεχεία νά καταργηθοῦν, ἀφοῦ ὅλες, πλήν τῆς ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ εἶναι γεννήματα τοῦ
Διαβόλου.
Ἐπίσης, στό ἄρθρο μου ἐκεῖνο,
τονίζω ὅτι δέν πρέπει “μιά ζωή” νά ζητιανεύουμε τά πνευματικά δικαιώματά μας ἀπό
τούς πολιτικούς ἀλλά νά πάρουμε τά ἡνία τῆς Πατρίδος μας καί ὄχι νά ἀφήνουμε 300
ἀνθρώπους νά ἀφανίσουν τήν πίστη τοῦ Γένους μας!
Στό περιοδικό μας «ΕΝΟΡΙΑΚΗ
ΕΥΛΟΓΙΑ», πού λαμβάνετε, ἔχουμε πάμπολλες φορές ἀναφερθεῖ σέ θέματα Οἰκουμενισμοῦ,
ἰδιαιτέρως δέ ὁ π. Γεώργιος Χάας, ὁ ὁποῖος προέρχεται ἀπό τούς Ρωμαιοκαθολικούς
καί εἶναι ἰδιαιτέρως ἀντιοικουμενιστής.
Ὑπῆρξα ὁ πρῶτος πού ἔφερα στό φῶς
τό βιβλίο τοῦ Πατριάρχη Βαρθολομαίου ΠΕΡΙ ΤΗΝ ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΙΝ ΤΩΝ Ι. ΚΑΝΟΝΩΝ, πού
εἶναι ἡ διδακτορική του διατριβή, ὤν τότε Ἀρχιμανδρίτης, καί ἔγραψα τό 1992
(στά κείμενά μου πού ἔγιναν βιβλίο μέ τίτλο ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ καί ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΙΑΝΝΑΡΑΣ) ὅτι
τό βιβλίο αὐτό εἶναι “ἀπειλή γιά τήν Ὀρθοδοξία”.
Τό 2004 δημοσίευσα ἐκτενῆ μελέτη
μου, στό περιοδικό μας, ἐναντίον τοῦ Πατριάρχου Βαρθολομαίου μέ τίτλο Η ΑΛΗΘΕΙΑ
ΦΩΣ (ΧΩΡΙΣ) ΦΑΝΑΡΙ καί μετά δύο ἔτη ἄλλη ἐκτενῆ, συμπληρωματική μελέτη. Τότε ἔγραφα
ἐντελῶς μόνος, ἐνῶ καί ὁ Ο.Τ. καί ὅλοι οἱ λοιποί ὑποστήριζαν ὅτι τό Πατριαρχεῖο
εἶχε δίκιο νά διαφεντεύη τήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος καί ἔγραφαν τότε ὅτι τό
Πατριαρχεῖο εἶναι τό “συντονιστικό Κέντρο τῆς Ὀρθοδοξίας”!
Δέν ἀκολουθῶ τήν λογική τῆς
κοσμικῆς ἱεραρχήσεως γιά πρῶτο καί δεύτερο. Πιστεύω στόν κύκλο, πού εἶναι τό
σύμβολο τοῦ ἀδιακόπου ἀγῶνος καί ἡ ἔκφραση τῆς Ὀρθοδοξίας. Συνεπῶς καί στό θέμα
τοῦ Οἰκουμενισμοῦ τό θέμα τῆς προτεραιότητος δέν ἔχει τήν ἔννοια τῆς ἀξιολογήσεως
ἀλλά τῆς ἀνάγκης. Αὐτή τή στιγμή πολλοί γράφουν, δόξα τῷ Θεῷ, ἐναντίον τοῦ Οἰκουμενισμοῦ,
ἐνῶ ἔμεινα μόνος νά τονίζω ὅτι Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΕ ΕΝΑ ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΛΑΟ ΕΙΝΑΙ ΚΛΑΔΟΣ ΤΗΣ
ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗΣ. Οὐδέποτε ἔγραψα ἤ ὑπεννόησα νά σταματήση ὁ ἀγῶνας κατά τοῦ Οἰκουμενισμοῦ.
Ἁπλῶς, ὅτι πρέπει, παράλληλα, “νά πιάσουμε τόν ταῦρο ἀπό τά κέρατα” καί νά
στραφοῦμε καί στίς ρίζες πού τρέφουν τόν Οἰκουμενισμό, καί αὐτές εἶναι οἱ
πολιτικοί, πού διορίζουν ἐπί αἰῶνες ἀνθρώπους δικούς τους σέ Ἀρχιεπισκοπικούς καί Πατριαρχικούς θρόνους. Ἡ
ἱστορία μαρτυρεῖ ὅτι ὁσάκις ἦλθε Πνευματική Ἀνοιξη στήν Ἐκκλησία, αὐτό ὀφείλετο
σέ εὐσεβεῖς ἄρχοντες, πού ἄνοιγαν τόν δρόμο σέ ἁγίους Ἀρχιερεῖς.
Σιωπή δική μου, στό θέμα τοῦ Οἰκουμενισμοῦ,
συνεπῶς, δέν μπορεῖ νά καταλογισθῆ. Ἁπλῶς δέν παρατηρεῖται ἡ συχνότητα τοῦ
παρελθόντος γιατί τό θέμα καλύπτεται ἀπό πολλούς καί ἀξίους. Στά θέματα τῆς
Πίστεως, ὅμως, εἶμαι, χάριτι Θεοῦ πάντοτε παρών, γράφω δέ συχνά καί μέ πόνο γιά
τό θέμα τῆς διακυβερνήσεως τῆς Πατρίδος μας γιατί εἶναι ΘΕΜΑ ΠΙΣΤΕΩΣ, ἤ, ὅπως
γράφει ὁ μακαριστός π. Παΐσιος, εἶναι ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΗ καί γιατί δέν ἔχει ἐμφανισθεῖ
μέχρι στιγμῆς ΟΥΤΕ ΕΝΑΣ ΑΛΛΟΣ γιά νά
γράψη. Εἶναι δικαιολογημένη, πάντως, ἡ διστακτικότητά σας νά συμφωνήσετε μέ τό
κατεπεῖγον τοῦ θέματος τῆς Πατρίδος μας γιατί ζεῖτε μακριά καί δέν φαντάζεστε
ποιές τρομακτικές ἀλλαγές ἔχουν γίνει στόν τόπο μας τά πέντε τελευταῖα χρόνια.
Μέ ἀγάπη Χριστοῦ καί ἐλπίδα γιά μιά καί ἐκ τοῦ σύνεγγυς ἐπικοινωνία
π. Βασίλειος Ε. Βολουδάκης
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗ
Β΄ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
ΤΟΥ π. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΛΟΥΔΑΚΗ
Σεβαστέ μου Γέροντα, Ἀληθῶς Ἀνέστη!
Καί ἡ Β΄ ἐπιστολή σας ἐπιβεβαιώνει
ἀπολύτως ὅτι καλῶς ἀντιλήφθηκα ἀπό τήν ἀρχή τίς θέσεις καί τή στάση σας ἀναφορικά
μέ τόν Οἰκουμενισμό ἐπειδή ἡ τοποθέτησή σας ἦταν σαφέστατη.
ΔΕΔΟΜΕΝΟΙ ΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΣΑΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΥ
Ἑρμήνευσα τή σχετικά περιορισμένη
συνεισφορά σας τόν τελευταῖο καιρό στόν ἀντιοικουμενιστικό ἀγῶνα ὅπως ἀκριβῶς
τήν ἑρμηνεύετε στήν ἐπιστολή σας καί ὄχι ὡς συμφωνία μέ τούς Οἰκουμενιστές Θεός
φυλάξοι!
Μέ κανένα τρόπο δέν ἔγραψα, δέν εἶπα
ἤ δέν διανοήθηκα ὅτι εἶστε Οἰκουμενιστής. Εἶναι γνωστοί καί οἱ ἀγῶνες καί ἡ ἱστορία
σας ἐναντίον τοῦ Οἰκουμενισμοῦ. Σέ ὅλους. Καί ὁπωσδήποτε στό γράφοντα.
ΑΠΟΛΥΤΗ Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ
Ἀκόμη! Εἴμαστε ἀπόλυτα σύμφωνοι ὡς
πρός ὅλα τά μέτωπα πού πρέπει νά διεξαχθεῖ μάχη: Καί μέ τούς ἄθεους κυβερνῶντες
καί μέ τούς Νεοβαρλααμῖτες καί μέ τούς νεωτεριστές καί μέ τούς Οἰκουμενιστές
καί μέ ὅσους καταπατοῦν τήν κανονική τάξη τῆς Ἐκκλησίας.
ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑΡΧΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΩΝ ΔΙΑΦΩΝΟΥΜΕ
Ἡ μόνη διαφορά ἀπόψεων πού ἔχουμε
ἀφορᾶ τήν προτεραιότητα πού πρέπει νά δώσουμε στή μάχη κατά τῶν ὑπεναντίων.
Πιστεύω ὅτι ὁ Οἰκουμενισμός εἶναι ὁ μεγαλύτερος κίνδυνος καί ἐκεῖ πρώτιστα
πρέπει νά κατευθύνουμε τά βέλη μας. Ταυτόχρονα, ὅπως ἴσως γνωρίζετε, γράφω
τακτικά καί γιά τό Νεοβαρλααμισμό καί γιά τούς νεωτεριστές καί γιά τά ἐθνικά
θέματα καί γιά τούς ἄθεους κυβερνῶντες καί γιά τήν κανονική τάξη στήν Ἐκκλησία.
Τήν προτεραιότητα, ὅμως, καί τόν κύριο ὄγκο τῆς συγγραφῆς ἀφιερώνω στόν Οἰκουμενισμό.
Σᾶς διαβεβαιῶ ὅτι οὐδόλως ἐνοχλοῦμαι
ἐπειδή ἀσχολεῖσθε μέ αὐτό πού ἐσεῖς θεωρεῖτε ὡς τήν πιό ἐπείγουσα ἀνάγκη.
Παρόλον ὅτι ἱεραρχῶ διαφορετικά τίς προτεραιότητες θεωρῶ τή μάχη κατά τῶν ἄθεων
κυβερνώντων ἀπολύτως ἀπαραίτητη. Γι’ αὐτό ἄλλωστε ἀρθρογραφῶ τακτικά γιά τό
θέμα.
Ἑπομένως τίποτα οὐσιαστικό δέν μᾶς
χωρίζει.
Η ΔΙΑΦΩΝΙΑ ΑΦΟΡΑ ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ
Στήν ἐπιστολή σας ἀνεφέρεσθε καί
σέ ὁρισμένα ἄλλα θέματα μέ τά ὁποία δέν μπορῶ νά συμφωνήσω ἀλλά δέν ὑπάρχει
λόγος ἤ σκοπιμότητα νά ἐπεκταθῶ. Ἀφοῦ, ὅμως, ἀναφερθήκατε σέ αὐτά καταγράφω τή
διαφωνία μου γιά νά εἶναι δεδομένη.
ΤΟ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΩΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ
ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Καταρχήν δέν μέ βρίσκουν σύμφωνο
αὐτά πού ἀναφέρετε γιά τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο. Ἡ διασάλευση τῆς ἀρχῆς ὅτι εἶναι
τό συντονιστικό κέντρο τῆς Ὀρθοδοξίας θά προκαλέσει τεράστιους κραδασμούς καί
θά ἀπειλήσει σοβαρά ἀκόμη καί τήν ἑνότητά τῆς Ἐκκλησίας ἐξαιτίας τῆς
καραδοκούσης αἵρεσης τοῦ ἐθνοφυλετισμοῦ.
Παράλληλα, ὅπως γνωρίζετε, ὁ
Πανρωσισμός εἶναι ἐξίσου ἐπικίνδυνος μέ τό Φανάρι σέ οἰκουμενιστικά ἀνοίγματα. Ἐπιπλέον
εἶναι ὄργανο τοῦ Ρωσικοῦ κρατικοῦ ἰμπεριαλισμοῦ.
Τήν ἴδια ὥρα ἄς μή μᾶς διαφεύγει ὅτι
ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἱερώνυμος, ὅπως ἀκριβῶς καί ὁ προκάτοχός του, ἀπέδειξαν στήν
πράξη ὅτι εἶναι ἐντελῶς ἀφερέγγυοι στό θέμα τοῦ Οἰκουμενισμοῦ. Ὁ μέν ἕνας (ἐκτός
τῶν ἄλλων) μᾶς κουβάλησε τόν Πάπα στήν Ἀθήνα καί πῆγε στή Ρώμη παρά τήν ἀντίθετη
γνώμη τῆς Ἱεραρχίας καί ὁ σημερινός Ἀρχιεπίσκοπος μᾶς διεμήνυσε μέσω τοῦ π.
Παύλου Κουμαριανοῦ ὅτι γιά νά προχωρήσουν οἱ διάλογοι πρέπει νά γίνουμε Οὐνίτες!!!
Πρός τί, λοιπόν, ἡ σπουδή νά ἀντικατασταθεῖ
τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο ἀπό τό συντονιστικό του ρόλο, ἀφοῦ δέν ὑπάρχει πιό
φερέγγυος ἀντικαταστάτης του;
Στά ἀνωτέρω πρέπει νά
συνυπολογισθεῖ καί ἡ δεδομένη μας ὑποχρέωση ὡς Ὀρθόδοξων καί ὡς Ἑλλήνων νά ὑποστηρίζουμε
τό θεσμό τοῦ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου ἀσχέτως τῶν ἀντιρρήσεων πού ἔχουμε μέ
τά πρόσωπα πού τόν διακονοῦν αὐτή τή στιγμή, ἐπειδή εἶναι ὁ ἀρχαιότερος
καί ἐνδοξότερος θεσμός τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τοῦ Εὐλογημένου μας Γένους.
Ο ΚΥΚΛΟΣ ΩΣ ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Διαφωνῶ ἐπίσης μέ τήν ἄποψή σας ὅτι
ὁ κύκλος εἶναι “ἔκφραση τοῦ ἀδιακόπου ἀγῶνος καί ἔκφραση τῆς Ὀρθοδοξίας”, ἀλλά
εἰλικρινά δέν νομίζω ὅτι πρέπει νά ἐπεκταθῶ.
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΝΟΙΞΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ
Διαφωνῶ προπαντός μέ τήν ἄποψή
σας ὅτι “ἡ ἱστορία μαρτυρεῖ ὅτι ὁσάκις ἦλθε Πνευματική Ἄνοιξη στήν Ἐκκλησία αὐτό
ὀφείλετο σέ εὐσεβεῖς ἄρχοντες, πού ἄνοιγαν τόν δρόμο σέ ἁγίους Ἀρχιερεῖς”.
Καταρχήν ἡ Πνευματική Ἄνοιξη στήν
Ἐκκλησία δέν ἔρχεται μόνο μέ τήν ἐκλογή ἁγίων Ἀρχιερέων. Οὔτε οἱ πλεῖστοι Εἰκονόφιλοι,
οὔτε οἱ πλεῖστοι μάρτυρες τῆς Ἐκκλησίας, οὔτε οἱ “Κολλυβάδες”, οὔτε ὁ Μάξιμος Ὁμολογητής,
οὔτε ὁ Θεόδωρος Στουδίτης, οὔτε ὁ Ἅγιος Σεραφείμ τοῦ Σαρώφ, οὔτε ὁ π. Παΐσιος,
οὔτε ὁ π. Πορφύριος, οὔτε ὁ π. Ἐφραίμ Κατουνακιώτης, οὔτε ὁ π. Ἰάκωβος
Τσαλίκης, οὔτε ὁ π. Φιλόθεος Ζερβάκος, οὔτε ὁ Ἁγιος Νικόλαος Πλανᾶς, οὔτε ὁ π. Ἠλίας
Παναγουλάκης, οὔτε ὁ π. Ἐπιφάνιος Θεοδωρόπουλος, οὔτε ὁ π. Ἰουστῖνος Πόποβιτς
κ.τ.λ. ἦταν ἀρχιερεῖς. Ὑπάρχει κανείς πού διαμφισβητεῖ ὅτι ὑπῆρξαν πρόξενοι
Πνευματικῆς Ἄνοιξης;
Ἀλλά καί μεταξύ τῶν Ἀρχιερέων
μήπως οἱ Τρεῖς Ἱεράρχες, ὁ Ἅγιος Μᾶρκος Ἐφέσου ὁ Εὐγενικός, ὁ Ἅγιος Νεκτάριος ἤ
στίς μέρες μας οἱ μαχητικοί Μητροπολίτες Φλωρίνης Αὐγουστῖνος καί Ἐλευθερουπόλεως
Ἀμβρόσιος, γιά νά σταθῶ σέ ἐλάχιστα ἀπό τά πολλά παραδείγματα, ἐξελέγησαν ἀπό εὐσεβεῖς
κοσμικούς ἄρχοντες ἤ διακόνησαν τήν Ἐκκλησία μέ τήν ἀρωγή τῆς κοσμικῆς ἐξουσίας;
Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Ἀλλά καί σήμερα ἡ κατάσταση δέν εἶναι
ποσῶς διαφορετική. Ἄν ἀφαιρέσετε τά πνευματικά παιδιά τοῦ π. Ἐπιφανίου, τοῦ π.
Παϊσίου, τοῦ Γέροντα Ἐφραίμ καί τοῦ π. Αὐγουστίνου θά διαπιστώσετε ὅτι ἐλάχιστοι
ἀγωνίζονται ἐναντίον τοῦ Οἰκουμενισμοῦ, τῶν ἄλλων αἱρέσεων καί νεωτερισμῶν. Καί
ὅμως! Καί οἱ τέσσερις αὐτές ἐνάρετες μορφές, ὅπως καί τά πνευματικά τους τέκνα
δέν ἔδρασαν καί δέν δροῦν ὑπό τή σκιά ἤ μέ τήν ἀρωγή τῆς πολιτικῆς ἐξουσίας.
ΑΛΛΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΣΤΙΓΜΗΣ
Κατέγραψα τή διαφωνία μου γιά τά
πιό πάνω θέματα γιά νά εἶναι δεδομένη ἐπειδή τά θίξατε στήν ἐπιστολή σας καί ὄχι
μέ τήν πρόθεση νά ἐμπλακοῦμε σέ διάλογο γι’ αὐτά.
Αὐτή τήν ὥρα ἄλλες εἶναι οἱ
προτεραιότητες: Οἰκουμενισμός, Νεοβαρλααμισμός (Δόξα σοι ὁ Θεός καταδικάστηκε
συνοδικῶς), νεωτερισμοί, κανονική τάξη στήν Ἐκκλησία καί οἱ ἄθεοι κυβερνῶντες
πού θέλουν σώνει καί καλά νά μᾶς ἀποκόψουν ἀπό τήν πνευματική μας Μητέρα τήν Ὀρθόδοξη
Ἐκκλησία.
Εὐχαριστῶ εἰλικρινά γιά τήν ἀγάπη
σας.
Εἶμαι βέβαιος ὅτι μέ μνημονεύετε
στίς προσευχές καί τίς λειτουργίες σας.
Θερμά σας εὐχαριστῶ γιά ὅλα. Τήν
εὐχή σας,
Παναγιώτης Τελεβάντος
Γ΄ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ κ. ΤΕΛΕΒΑΝΤΟ
Ἀγαπητέ ἀδελφέ κ.
Παναγιώτη, Χριστός Ἀνέστη!
Δέν εἶναι πρόθεσή μου νά ἐμπλακοῦμε
σέ διάλογο γιά θέματα στά ὁποῖα διαφωνοῦμε, ὅπως δέν εἶναι καί δική σας
πρόθεση.
Ὡστόσο διαπιστώνω ὅτι σέ ὅλες αὐτές
τίς διαφωνίες αἰτία δέν εἶναι ἡ μεταξύ μας διαφορετική νοοτροπία ἀλλά ἡ ἀδυναμία
μου νά ἐκφράσω μέ λίγα λόγια αὐτά πού πιστεύω.
Ἐξηγοῦμαι:
1. Ὁ κύκλος στή Θεολογία δηλώνει ὅτι
“οὐ μικρόν τό παραμικρόν”. Ἡ διάσπαση τῆς Ἀληθείας καί ἡ ἱεράρχησή Της σέ τομεῖς
καί κλάδους ἀνωτέρους καί κατωτέρους ἀντιστρατεύεται τήν θεώρησή Της ὡς
Πρόσωπο, τό Πρόσωπο τοῦ Θεοῦ Λόγου καί τήν καθιστᾶ θρησκευτική ἰδεολογία. Ἡ
πίστη μας εἶναι ἀδιαίρετη, τό ἴδιο ἀδιαίρετος καί ὁ ἀγῶνας μας γι’ αὐτήν. Τό ἴδιο
ἀδιαίρετη καί ἡ θεματολογία τοῦ ἀγῶνος
μας. Ὅλη ἡ θεματολογία εἶναι σπουδαία γιατί ὅλη ἡ θεματολογία προασπίζει καί
μεταδίδει καί σέ ἄλλους τήν πίστη μας. Ὁ ἀγῶνας τοῦ καθενός μας δέν ἀξιολογεῖται
ἀπό τό συγκεκριμμένο θέμα πού διαπραγματεύεται, ἀλλά ἀπό τό ποιός εἶναι ὁ
καθένας μας. Ὁ ἐκκλησιαστικός Πατέρας μας π. Ἐπιφάνιος Θεοδωρόπουλος ἔγραψε
πάμπολλα συγγράμματα, τά ὀλιγώτερα κατά τοῦ Οἰκουμενισμοῦ. Περισσότερα ἔγραψε
κατά τῶν Παλαιοημερολογιτῶν παρά ἐναντίον τοῦ Οἰκουμενισμοῦ. Αὐτό τί θά εἰπῆ; Ὅτι
ἄλλοι πού γράφουν κατ’ ἀποκλειστικότητα κατεβατά ἐναντίον τοῦ Οἰκουμενισμοῦ εἶναι
σπουδαιότεροι ἀγωνισταί στό θέμα αὐτό ἀπό ἐκεῖνον;
Ἐξ ἄλλου οἱ Οἰκουμενισταί πλέον
δέν ἀσχολοῦνται μέ θεολογικά ἐπιχειρήματα, οὔτε τούς ἐνδιαφέρει τί ἔχουν
διακηρύξει οἱ Ἅγιοι Πατέρες. Κάποιος, μάλιστα, νεόφυτος κληρικός πού ἔγινε
Μητροπολίτης στήν Πελοπόννησο εἶπε σέ κάποια συζήτηση: «Καί ποιός εἶναι ὁ Μᾶρκος
ὁ Εὐγενικός; Καί ’γώ ἐπίσκοπος εἶμαι»! Στό τελευταῖο μου ἄρθρο γιά τόν Οἰκουμενισμό
τά ἐξηγῶ αὐτά. Γράφω ὅτι «οἱ οἰκουμενισταί
δέν πιστεύουν οὔτε ὅτι ὑπάρχει Θεός, πιστεύουν μόνο στά ἐπίγεια ἀφεντικά τους»!
2. Ὅταν γράφω ὅτι δέν εἶναι συντονιστικό Κέντρο τῆς Ὀρθοδοξίας
τό Πατριαρχεῖο, συντάσσομαι μέ τόν ἀντιοικουμενιστικό ἀγώνα. Συντονιστικό
Κέντρο θά εἰπῆ, ὅτι παραδεχόμαστε τά θεολογικά καί πνευματικά πιστεύματα τῆς
Πατριαρχικῆς Συνόδου καί τούς ἐμπιστευόμεθα νά συντονίζουν θεολογικά τίς ἀνά
τήν Οἰκουμένη Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες. Ἐσεῖς θεωρήσατε ὅτι ἀμφισβητῶντας τόν
συντονιστικό ρόλο τοῦ Πατριαρχείου ἐπιδιώκω νά ἀλλάξω τήν σειρά τῶν
Προκαθημένων στά λειτουργικά Δίπτυχα. Αὐτό ἀπό ποῦ προκύπτει; Πότε ἔγραψα ὅτι ἐπιθυμῶ
νά κρημνισθῆ ὁ Κωνσταντινουπόλεως ἀπό τήν Πρώτη θέση καί νά ἔλθη ἄλλος στή θέση
του; Στίς Πανορθόδοξες Συνόδους θά εἶναι πάντοτε Πρῶτος. Μόνο ἐκεῖ, ὅμως! Δέν ἔχει
Πάπα ἡ Ὀρθοδοξία. Ἐξ ἄλλου τίς “συντονιστικές” του ἐνέργειες δέν πολεμοῦμε
συνεχῶς μέ τόν ἀντιοικουμενιστικό μας ἀγῶνα; Μέ τίς πρόσφατες “συντονιστικές”
του ἐνέργειες δέν ἀνεδείχθη προστάτης ἑνός καθηρημένου καί ἀμετανοήτου πρώην
Μητροπολίτου; Ποιές ἀπό τίς “συντονιστικές” του ἐνέργειες ἔγιναν, ἄραγε, ἐπ’ ἀγαθῷ
τῆς Ἐκκλησίας μας;
Ἡ πλήρης αὐτοκεφαλία τῆς Ἐκκλησίας
τῆς Ἑλλάδος δέν ἀφαιρεῖ τήν Πρωτοκαθεδρία τοῦ Πατριαρχείου. Ἁπλῶς τό ἐμποδίζει
νά δυσχεραίνει τή διαποίμανση τοῦ λαοῦ μας, νά σκανδαλίζει τό πλήρωμα τῆς Ἐκκλησίας
τῆς Πατρίδος μας καί νά ἀσκῆ τίς Οἰκουμενιστικές πιέσεις πού ἀσκεῖ τώρα. Ἡ αὐτοκεφαλία
τῆς Κύπρου βλάπτει τό Πατριαρχεῖο;
Σ’ αὐτή τήν παρανόηση καί τή
σύχγυση διεξήχθη μέχρι σήμερα ἡ συζήτηση γιά τό θέμα αὐτό, γι’ αὐτό κάνουμε
συνεχῶς παραλλήλους μονολόγους καί ὄχι διάλογο. Μοιάζει μέ συζήτηση κωφῶν!
3. Ἄνθηση τῆς Ἐκκλησίας δέν ἐννοῶ
τίς εὐλογημένες μορφές πού ἁγίασαν καί ἁγιάζουν τόν σύμπαντα κόσμο. Αὐτή ἡ εὐλογία
ὑπῆρξε καί θά ὑπάρχη μέχρι τή συντέλεια τοῦ κόσμου. Ἄνθηση ἐννοῶ νά δοθῆ ἡ ἐξουσία
σέ πνευματική ἡγεσία τῆς Ἐκκλησίας γιά
νά διατρανώση ὡς μοναδική ἀλήθεια τήν Ἀλήθεια τῶν Ἁγίων Πατέρων μας καί νά
καταδικάση τήν πλάνη, προβάλλοντας μέ τά ὑλικά μέσα τῶν εὐσεβῶν ἀρχόντων τό ἦθος
τοῦ Χριστιανοῦ. Χωρίς τόν εὐσεβῆ Αὐτοκράτορα –πού, ἀναμφισβήτητα, ἡ πρόνοια τοῦ
Θεοῦ καθοδήγησε– ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς θά πέθαινε στή φυλακή καί δέν
γνωρίζουμε ποιές ἄλλες περιπέτειες θά εἶχε ἡ θεολογία του, ὡς πρός τό νά λάβη
τή σφραγῖδα τῆς ἐγκυρότητος ὥστε νά τήν
οἰκειωθοῦν οἱ πιστοί.
Καί σήμερα ὑπάρχουν ἅγιες μορφές,
ὅπως γράψατε, τό καθολικό, ὅμως, ἦθος τῶν νεοελλήνων εἶναι ἄθλιο γιατί ὁ λαός
ποιμαίνεται δύο ὧρες τήν ἑβδομάδα ἀπό τήν Ἐκκλησία καί τίς ὑπόλοιπες μέρες καί ὧρες
ἀπό τούς ἀσεβεῖς ἄρχοντές μας καί τό ἀμοραλιστικό ἐπιτελεῖο τους. Γνωρίζετε, ἄλλωστε,
τήν ἀλήθεια πού διατύπωσε ὁ ἅγιος Ἰσίδωρος ὁ Πηλουσιώτης: «Τῷ γάρ ἄρχοντι ἐξομοιοῦσθαι
πέφυκε τό ἀρχόμενον»!
Σᾶς κούρασα. Ὀφείλω νά σᾶς ὁμολογήσω,
ὅμως, ὅτι ἀποφεύγω συστηματικά τήν ἠλεκτρονική ἀλληλογραφία, ἀλλά ἡ ἐκτίμησή
μου στό πρόσωπό σας μέ ὁδήγησε σέ αὐτήν τήν ἐξαίρεση. Νά ἔχετε δύναμη Θεοῦ καί ὑγεία
κατ’ ἄμφω.
Μέ ἀδελφικούς ἀναστασίμους
χαιρετισμούς
π. Βασίλειος Ε. Βολουδάκης
«ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ»
Ἀρ. Φύλλου 95
Μάϊος 2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου