Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2014

«ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ» - Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Ἢ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΘΕΟΛΟΓΙΑ;



Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Ἢ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΘΕΟΛΟΓΙΑ;

Χρόνια τώρα ἡ διδασκαλία τῶν Μαθηματικῶν ἐννοιῶν, θεωρημάτων, προτάσεων καί ἀποδείξεων μέ γοήτευαν ἔτσι ὥστε τελικά νά σπουδάσω καί νά ἀσκήσω τήν ἑπιστήμη τῶν μαθηματικῶν!
Ἡ ὐπομονή στήν κατανόηση καί παρουσίαση δύσκολων γιά τούς μαθητές ἐννοιῶν μέ στόχο τήν προετοιμασία τους ὅσο τό δυνατόν καλύτερα γιά τίς ἑθνικές ἐξετάσεις μέ ἔβαλαν στήν ἀναζήτηση ὅσο γίνεται πιό εὔχρηστων γιά τούς μαθητές τρόπων καί μεθοδολογιῶν πέραν τόῦ δέοντος!
Πολλές φορές σέ ἔννοιες τῶν σύγχρονων μαθηματικῶν μέ τίς πολλαπλές ἑφαρμογές τους, ὅπως ἡ ἔννοια τῆς παραγώγου, δέν ἦταν τυχαῖα ἀπό μεριᾶς μου, ἡ περίπτωση προσομοίωσης της ὅπως αὑτῆς τῆς Ἀγίας ἡμῶν Τριάδος!
Γιά ὅσους εἶναι λίγο σχετικοί μέ τό θέμα τῶν παραγώγων ἀλλά καί γιά ὅσους δέν εἶναι, ἁπλᾶ ἀναφέρω ὅτι ἡ παράγωγος εἶναι μία τριπλῆ ἀλλά συνάμα ἰσοδύναμη ἔννοια!
Εἶναι ἐξ ὁρισμοῦ της ἕνα ὅριο, ἀλλά ταὐτόχρονα μιά κλίση εὐθείας ὅπως καί ἕνας ρυθμός μεταβολῆς! Τρείς διαφορετικές ἑκφράσεις ἀλλά στήν οὑσία ἡ ἴδια ὐπόσταση!
Ὡς ὄριο θά μπορούσαμε νά τήν παρουσιάσουμε μέ τήν ὁριοθέτηση τῆς Ἀγίας μας Πίστης πού ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός μᾶς ἔδωσε σάν παρακαταθήκη!
Ὡς κλίση εὐθείας θά μπορούσαμε νά ἰσχυρισθοῦμε ὅτι μᾶς δείχνει τόν ἴσιο δρόμο πού πρέπει νά ἀκολουθήσουμε, ἄν μεταφορικά παρομοιάσουμε τόν δρόμο τοῦ Θεοῦ ὡς μία εὐθεία  γραμμή πού γιά ἄλλους εἶναι εὔκολα βατή γιά νά ἀνέβουν, γιά ἄλλους ὅμως ἀπότομη καί δύσκολη λόγω τῆς μεγάλης της κλίσης!
Ὡς ρυθμός μεταβολῆς ἡ ἔννοια τῆς παραγώγου σχετίζεται μέ μεταβαλλόμενα φαινόμενα φυσικοῦ ἢ γεωμετρικοῦ χαρακτῆρα, πού ἀλλάζουν κατάσταση συνάρτηση τόῦ χρόνου.
Στό σημεῖο αὑτό θά μπορούσαμε νά ποῦμε ὅτι εἶναι ὅπως ἡ  μετάλλαξη καί ἑσωτερική ἀλλαγή πού φέρνει στήν ψυχή τοῦ κάθε χριστιανοῦ ὁ Λόγος  τοῦ Κυρίου καί ὁ ἀγώνας πού δίνει ὁ καθένας ἀπό μᾶς, εἴτε ἑσωτερικά, εἴτε ἐξωτερικά γιά νά μπορέσει νά ἔρθει ὅσο γίνεται κοντά στόν Θεό του!
Ἡ κατανόηση τῆς τριπλῆς ἰδιότητος πού εἶναι ἡ παράγωγος ἔχει ὡς κορύφωσή της νά στηρίξει καί νά ἀναπτύξει ὁ κάθε συνάδελφος τό ἑπόμενο κεφάλαιο στήν ὕλη τῶν μαθηματικῶν πού ἔχει νά κάνει μέ τό ὁλοκλήρωμα!
Ἔννοια ἐξίσου σημαντική καί ἀλληλοεξαρτώμενη τῆς παραγώγου (τό ὁλοκλήρωμα) πού θά τήν παρομοιάζαμε ὡσάν τήν πνευματική καί ἠθική ὁλοκλήρωση τοῦ μαχόμενου χριστιανοῦ νά κάνει ἀνάταση ψυχῆς καί νά πλησιάσει ὅσο μπορεῖ κοντά τόν Δημιουργό του.
Ἀλυσιδωτά, τό ὁλοκλήρωμα ἀνοίγει ἀργότερα στούς Πανεπιστημιακούς φοιτητές ἕναν ἄλλο κόσμο μέ τίτλο “ἀνώτερα μαθηματικά”, πού πλέον δείχνει στόν ἄμεσα ἐνδιαφερόμενο πώς τά μαθηματικά χρησιμοποιοῦνται ὡς ἐργαλεῖο καί γιά τίς ἄλλες φυσικές ἐπιστῆμες.
Θά μπορούσαμε πλέον νά ποῦμε ὅτι ἡ προσπάθεια ὁλοκλήρωσης τοῦ πνευματικοῦ ἀγῶνα τοῦ καθενός γιά νά πλησιάσει κοντά στή θεϊκή τελείωση, θά ἔχει ὡς ἀποτέλεσμα τό πέρασμα του σέ μιά ἄλλη διάσταση πνευματική, ἀνώτερη καί ἁγία!
Ὅλοι αὐτοί οἱ παραλληλισμοί κάποιων μαθηματικῶν ἐννοιῶν μέ θεολογικά ζητήματα μᾶλλον δέν πρέπει νά εἶναι τυχαῖοι!
Οὔτε σάν λέξεις, οὔτε σάν ἔννοιες, εἴτε ἐτυμολογικα, εἴτε οὐσιαστικά δέν ἀπέχουν ἀπό τόν Θεῖο Λόγο, μιά καί ἀκράδαντα πιστεύω ὅτι ὁ Θεός μᾶς ἐπιτρέπει νά γνωρίσουμε σέ κάθε τομέα τήν ἀλήθεια!
Ἀκόμα καί στίς ἐπιστῆμες, χωρίς τήν Θεία παρέμβαση τίποτε δέν θά ἦταν ἐφικτό γιά τόν ἄνθρωπο, πόσο μᾶλλον σέ ἄλλους τομεῖς τῆς ζωῆς,μιά καί ὁ Θεός εἶναι ἡ Ζωή!
Γι’ αὐτό καί στούς μαθητές μου κατά καιρούς καί κατά τήν περίοδο τῶν ἐξετάσεων, συνεχῶς ἀναφέρω ὅτι δέν εἶναι μόνο ἡ γνώση πού θά σᾶς ἐξασφαλίσει τήν ἐπιτυχία ἀλλά καί ἡ προσευχή!
Ἄραγε τά μαθηματικά εἶναι μιά ἀπό τίς γλῶσσες τῆς θεολογίας ἤ μήπως εἶναι ἡ θεολογία ἡ κινητήρια δύναμη τῶν μαθηματικῶν;
Εἶναι πάντως μιά ἐπιστήμη συγκεκριμένη, ἡ γλῶσσα τῶν μαθηματικῶν, τέλεια στήν διατύπωσή της καί ἀλυσιδωτή! Ἀτόφια καί συμπαγής, χωρίς νά ὑπάρχει περίπτωση τά θεωρήματα νά μήν εἶναι οἱ νόμοι πάνω στούς ὁποίους στηρίζονται οἱ ἀσκήσεις. Ἡ μαθηματική γλῶσσα ὄντως εἶναι μιά καθαρή καί κρυστάλλινη ὁδός γιά νά εἰσχωρήσει κανείς στόν κόσμο τῶν ἀριθμῶν.
Ὁ κόπος καί ὁ μόχθος τοῦ μαθηματικοῦ συλλογισμοῦ, πού ἀναπτύσσει ὁ καθένας γιά τήν ἐπίλυση κάποιου μαθηματικοῦ προβλήματος, καί ἡ χαρά πού εἰσπράττει στό τέλος γιά τό πέρας τῆς ἄσκησης, μοιάζει πολύ μέ τόν ἀγώνα μόχθου γιά τήν αἰώνια ζωή καί τήν χαρά πού θά γευτοῦμε κοντά στήν Θεία ὁδό!
Ὁδός εἶναι ὁ Κύριος μας, μέσῳ τοῦ Ὁποίου ὁ ἄνθρωπος ἀνυψώνεται καί ἐξαγνίζει τήν ψυχή του. Κρυστάλινος ὁ Κύριός μας, ἀμόλυντος καί φιλεύσπλαχνος σέ σημεῖο πού γίνεται θυσία γιά τό δημιούργημά Του!
Αὐτός μᾶς ἐπιτρέπει καί αὐτός μᾶς ἀποτρέπει ἀπό τό κάθε τί, πόσο μᾶλλον κάνει τό ἴδιο γιά τήν μόρφωσή μας καί τήν ἔρευνά μας ὅταν ἑπιδιώκουμε νά ἀσχοληθοῦμε πνευματικά μέ τούς ἀριθμούς! καί ὄχι μόνο!
Στό σημεῖο αὐτό κλείνοντας θά ἤθελα νά ζητήσω συγχώρεση ἀπό τούς βαθύτατα πνευματικούς πατέρες ἄν ἄθελά μου ἔκανα κάποιο ἀτόπημα, παραλληλίζοντας σέ πολλά σημεῖα τοῦ ἄρθρου μου τήν ἔρευνα τῶν μαθηματικῶν μέ τόν ἀγώνα τοῦ χριστιανοῦ γιά ψυχική ἀνάταση.
Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ ἐλέησόν με τόν ἁμαρτωλό ἄν ἔσφαλα καί τόλμησα νά συγκρίνω τήν Θεολογία μέ τά μαθηματικά, καθώς καί Ἐσέ τόν Ἕνα καί Μοναδικό, μέ μᾶς τούς ἀνάξιους θνητούς.

Χαράλαμπος Καμπερογιάννης
Μαθηματικός
«ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ»  Ἀρ. Τεύχους 84-86
Ἰούνιος-Αύγουστος 2009

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου